Friday, June 7, 2013

Hafiz Jayakan Konsert, Buktikan Dia Bukan Artis Mi Segera


Teks oleh Kheme Rosly
Foto oleh Dewan Filharmonik Petronas

KUALA LUMPUR, 5 JUN 2013: Sebagai salah seorang daripada graduan yang dilahirkan daripada program realiti Akademi Fantasia, Hafiz Suip atau Hafiz, juara bagi siri ketujuh pertandingan nyanyian tersebut turut bersetuju dengan kemunculan semua Akademi Fantasia yang pernah menjadi fenomena satu ketika dahulu.

Walaupun ramai yang menganggap artis kelahiran program realiti tidak berkualiti atau dilabel artis mee segera, namun Hafiz menyangkal persepsi tersebut dan menganggap Akademi Fantasia masih relevan untuk mencari bakat baru dalam dunia nyanyian.

Malah, Hafiz sendiri telah membuktikan apa yang dikatakan itu pada sidang media sejurus selepas penyanyi kelahiran Sarawak itu menghiburkan 900 hadirin yang memenuhi Dewan Filharmonik Petronas untuk konsert solo pertamanya di dewan berprestij tersebut.

"Industri muzik kita masih di kira kecil dan kekurangan penyanyi berbakat. Penganjuran program atau pertandingan seperti Akademi Fantasia boleh membuka jalan serta mencungkil bakat baru.

"Pada saya kemunculan semula Akademi Fantasia sangat relevan untuk memberi peluang kepada mereka yang berbakat tetapi tidak tahu bagaimana untuk bermula.Pasal jolokan artis mee segera yang diberikan terhadap peserta program realiti seperti saya, itu bergantung kepada cara artis itu sendiri mengatur langkah.
"Kalau saya artis "mee segera" seperti yang digelar, tetapi rasa- rasa sedap tak mee segera ini?"seloroh Hafiz sambil menyuarakan pendapatnya mengenai penganjuran semula Akademi Fantasia.

Sebagai artis kelahiran Akademi Fantasia, beraksinya Hafiz di atas pentas Dewan Filharmonik Petronas (DFP) untuk konsert solo pertama telah meletakkan dirinya sebaris nama-nama besar yang pernah diberikan peluang yang sama sekaligus menepis persepsi mengenai artis kelahiran realiti yang tidak berkualiti.

Bercerita mengenai persembahannya di DFP yang mana telah mendapat khidmat pengarah muzik Aubrey Suwito dan Pat Ibrahim selaku pengarah konsert, Hafiz akui pengalaman sepanjang sebulan membuat persiapan hingga ke saat penutup konsert tersebut adalah sesuatu yang baru buatnya.

Dia turut menyatakan perasaan yang sedikit kecewa kerana tidak dapat membuat yang paling terbaik kerana kepenatan serta perasaan gemuruh. Tetapi kekecewaan itu pada Hafiz terbalas kerana mendapat sokongan daripada ahli keluarga dan peminat yang hadir menyaksikan konsertnya malam tadi.

Hafiz turut menampilkan Alyah bergandingan bersamanya untuk lagu duet Muara Hati dan Ombak Rindu dan kedua mereka baru pertama kali mendapat peluang berduet.

"Alhamdulillah semua berjalan lancar. Terima kasih kepada semua orang yang datang antaranya semua keluarga saya, peminat dan media. Diharapkan terhibur dan maafkan saya kalau ada kekurangan. Saya sangat merasa bertuah dapat peluang seperti ini, terima kasih kepada DFP juga.

"Malam ini saya kumpulkan lagu yang dekat dengan diri saya dan mempunyai cerita disebaliknya. Pasangan duet saya, Alyah pun saya berterima kasih pada dia sebab sudi berduet dan menjayakan lagu Muara Hati dan Ombak Rindu.

"Konsert ini memberikan saya pengalaman baru dari semua aspek. Syukur semua datang menyokong saya hingga sold out, saya rasa sangat bertuah,"ucap Hafiz yang tampil segak pada malam itu dalam dua persalinan oleh pereka Fairuz Ramdan.

Hafiz telah dipilih oleh DFP sendiri setelah melihat kejayaan anak muda itu dengan pencapaian menerusi kehebatan vokalnya itu. Untuk slot DFP Spotlight, iaitu slot khas diwujudkan untuk mereka yang berbakat besar, Hafiz telah menyampaikan keseluruhan 13 lagu terdiri daripada cover version dan lagu hitsnya.

Source : http://www.murai.com.my

No comments:

Related Posts with Thumbnails