Monday, June 10, 2013

Hafiz ukir sejarah di DFP


Oleh SITI ATHIRAH DZULKIFLY
athirah.dzulkifly@utusan.com.my

SEJAJAR dengan kejayaan demi kejayaan yang dicapai oleh Hafiz Suip, 23, nyata beraksi di pentas gah, Dewan Filharmonik Petronas (DFP) Kuala Lumpur memberikan satu pengalaman tersendiri buat artis muda ini. 

Beraksi menerusi slot DFP Spotlight pada malam Isnin lalu, Hafiz membuktikan bahawa artis baru sepertinya juga mampu menempatkan diri sebaris dengan artis solo berkelas A.

Melahirkan rasa bangga kerana mimpi untuk membuat persembahan konsert sendiri menjadi kenyataan, Hafiz mengaku tidak mampu menggambarkan perasaannya dengan kata-kata apabila ditemui selepas selesai persembahan selama satu jam setengah itu.

“Saya percaya, ramai lagi artis di luar sana yang menyimpan hasrat untuk mengadakan persembahan di pentas berprestij DFP. 

“Kalau ditanya, saya sendiri pun masih tak percaya yang saya dah pun jejakkan kaki di DFP dan buat persembahan untuk peminat di sini.

“Macam mimpi... Apa pun, saya berbesar hati dengan peluang dan kepercayaan yang diberikan. Sesungguhnya bukan satu perkara yang dijangka. 

“Bagi saya ini adalah satu lagi kejayaan yang mencantikkan lagi perjalanan seni saya," ujarnya.

Mengulas mengenai pengalaman mengadakan konsert pertama kata Hafiz, banyak yang dipelajarinya sebagai artis muda yang belum pernah punya peluang sebegitu.

“Satu yang saya belajar, persembahan konsert tak macam kita buat persembahan di acara biasa. 

“Konsert memerlukan tenaga yang banyak. Saya mengaku berlaku kejadian apabila suara saya agak ‘tergelincir’ sedikit semasa menyanyi.

“Itu berlaku kerana saya agak penat sebab menjalani latihan nyanyian sebelumnya.

“Saya mohon maaf. Itu pengajaran buat saya. Selepas ini, Insya-Allah, kalau ada peluang mengadakan konsert lagi, saya akan lebih berhati-hati dan sampaikan yang terbaik," katanya.

Dalam pada itu, anak kelahiran Kuching, Sarawak ini berkata, dia tidak menyangka sokongan padu yang diterima daripada peminat kerana measakan dirinya masih kerdil.

“Jujurnya, saya ingat tak ada orang nak datang ke konsert ini. Ternyata telahan saya meleset. Kerusi dewan semuanya penuh dan saya lihat ramai peminat saya tak kira usia semuanya hadir memberi sokongan.

“Ini menjadi penguat semangat untuk saya memberikan yang terbaik buat semua yang hadir," katanya.

Magis Hafiz

Sepanjang malam persembahan berlangsung, Hafiz berjaya memberikan persembahan bertaraf profesional.
Menyajikan 13 buah lagu tanpa henti, produk yang lahir daripada program realiti televisyen Akademi Fantasia musim ketujuh (AF7) ini mudah mencairkan hati peminat yang setia menunggu sedari awal.

Antara seleksi lagu yang menjadi ‘mainannya’ pada malam itu adalah, Noktah Cinta, Masih Jelas, Ku Akui dan Matahari.

Selain itu, Hafiz juga bijak mengambil hati peminat dengan menyampaikan medley klasik lagu Ilham Pujangga dan Pelangi Petang.

Bagi menampilkan kelainan, dia juga menyelitkan lagu Inggeris seperti When I Was Your Man nyanyian asal Bruno Mars, She Will Be Loved (Maroon 5) dan I Believe I Can Fly (R Kelly).

Lebih menarik, Hafiz juga turut menampilkan penyanyi Alyah dalam gandingan untuk sajian lagu popular Ombak Rindu dan Muara Hati.

Sebelum penonton pulang, Hafiz menghadiahkan lagu Bahagiamu Deritaku dan Awan Nano yang nyata memberikan kepuasan buat penyokongnya pada malam itu.


No comments:

Related Posts with Thumbnails