Wednesday, May 5, 2010

‘Kata Kau’ Sedia Hukum Artis

Oleh SITI AZIRA ABD AZIZ
Program Kata Kau aka disiarkan mulai 19 Jun ini, setiap Sabtu pukul 10 malam di Astro Ria (saluran 104). - Foto oleh IBRAHIM MOHTAR
PROGRAM terbaru Astro Ria, Kata Kau bukan sahaja menghiburkan penonton dan peserta yang menyertai pemainan kuiz itu.
Malah ia juga menerapkan info dan maklumat semasa serta lama dalam industri muzik dan perfileman.
Program 26 episod yang disiarkan selama 30 minit yang dihoskan oleh Scha Alyahya dan Reza Mohamad itu merupakan permainan kuiz berunsurkan muzik yang menampilkan selebriti-selebriti tanah air dan pelanggan Astro berentap untuk menjawab pelbagai soalan.
Peserta akan dibahagikan kepada dua kumpulan dengan bilangan ahli sebanyak tiga orang bagi setiap kumpulan. Setiap kumpulan akan diwakili oleh dua orang artis dan seorang pelanggan Astro yang bertuah. Dua hos itu juga akan mewakili setiap kumpulan itu.
Scha dan Reza tampil sebagai hos Kata Kau.
Di antara selebriti-selebriti tanah air yang terlibat seperti Pop Shuvit, Meet Uncle Hussain, Saida, Saerah, Zed Zaidi, Adam AF, Hafiz, Mila, Tomok, Black, Fizz Fairuz, Julia Ziegler, Ainul Aishah, Marsha, Anding, Dafi, Edlin, Sherry Ibrahim dan Zizan.
Program terbitan Nor Haina Itam itu mempunyai 10 jenis permainan menarik yang telah disusun untuk dimainkan oleh setiap kumpulan. Walaubagaimanapun, hanya lima jenis permainan yang dimainkan dalam setiap episod.
“Permainan ini melibatkan hiburan, nyanyian, filem dan artis lama. Bagi kumpulan yang kalah, kita akan jatuhkan hukuman.
“Antara permainan yang menarik adalah Masihkah Kau Ingat? iaitu setiap kumpulan harus meneka poster filem dan album lama yang kita padamkan tajuknya.
“Permainan Ribut Petir Kebabom adalah segmen yang paling penting iaitu membuatkan para peserta didenda secara berkumpulan. Mereka akan memakai rambut palsu sambil dua kipas besar dipasangkan di kiri kanan mereka untuk menjadikan keadaan haru biru,” beritahunya lagi mengenai beberapa permainan dalam Kata Kau.
Selain itu, Kata Kau turut menghidangkan permainan Ringtone Rentong iaitu meneka tajuk lagu yang dijadikan nada dering polifonik atau music box dimainkan dengan cepat dan perlahan, Bapak Kapak (meneka kumpulan dan tajuk lagu rock Melayu popular), Siapa Pulak Ni..? (meneka lukisan karikatur penyanyi dan pelakon tempatan), Ikut Suka Kau!(meneka judul lagu nyanyian Markonah dan Abang Jam).
Turut serta adalah permainan Video Songsang Baa…(meneka judul lagu, nama artis dan objek tertentu dalam babak video muzik popular yang dimainkan dengan cara putar-balik),CD Rongak (meneka tajuk lagu tempatan yang perkataan dikeluarkan sekerat-sekerat),Studio Berdengung (meneka lagu di mana seorang peserta akan masuk ke studio dan bermain alat muzik atau bersiul) dan Joget Spontan(menari mengikut rentak lagu secara spontan).
Menurut Haina, dia berpuas hati dengan kolaborasi Scha dan Reza sejak program itu dirakamkan lebih 18 episod.
“Kedua-duanya best walaupun baru pertama kali digandingkan. Pada mulanya kita ingat Scha mungkin ditenggelamkan oleh Reza yang sebelum ini berpengalaman mengendalikan program Kelab Pop, namun nampaknya masing-masing menunjukkan prestasi yang seimbang.
“Kadangkala, kedua-duanya seperti sporting belaka,” tuturnya yang pernah menerbitkan program Akademi Fantasia.
Saksikan Kata Kau mulai 19 Jun ini, setiap Sabtu pukul 10 malam di Astro Ria (saluran 104).

No comments:

Related Posts with Thumbnails