Thursday, November 10, 2011

HAFIZ LEBAR SAYAP KE SEBERANG

Oleh : SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR
Tarikh : November 9, 2011
 


Ketika meninggalkan rancangan realiti Akademi Fantasia 7 kira-kira dua tahun lalu, juaranya, Mohd Hafiz Mohd Suip atau Hafiz, dilihat agak tenggelam berbanding peserta lain.

Bagaimanapun, anak muda kelahiran Kuching, Sarawak ini beruntung kerana memiliki rangkaian lagu popular seperti Masih Jelas, Noktah Cinta dan Awan Nano yang berjaya menaikkan namanya.

Awan Nano misalnya, bukan sekadar diangkat Lagu Terbaik Malaysia, malah, turut dipilih Lagu Terbaik di Anugerah Planet Muzik 2011, Julai lalu.

Ternyata karya ciptaan Datuk M Nasir dan lirik oleh Budi Hekayat itu membawa tuah buat Hafiz kerana lagu itu juga akan diperkenalkan kepada peminat di Indonesia tidak lama lagi.

Menurut Hafiz, peluang itu diperolehinya ketika menjalani rakaman program Apa Saja FBI di Jakarta, Ogos lalu.

“Saya berkesempatan bertemu beberapa penggiat seni di sana dan ada yang menunjukkan minat untuk memasarkan lagu Awan Nano. Jika tiada aral melintang, saya akan ke Jakarta hujung tahun ini bagi menjalani penggambaran klip video.

“Lagu itu juga akan diputarkan di stesen radio Indonesia dan seterusnya menjadi batu loncatan untuk memperkenalkan nama saya di sana,” katanya ketika ditemui semasa sidang media Anugerah Industri Muzik (AIM), baru-baru ini.

Selain membina jaringan kenalan baru di Jakarta seperti kumpulan Giesha dan Nidji, Hafiz juga sempat melihat cara karyawan bekerja yang disifatkannya jauh berbeza dengan di sini.

“Jika di negara kita, ramai yang terlalu emosional hingga mencampuradukkan urusan peribadi dan kerja. Akibatnya, berlakulah masam muka dan sebagainya.

“Berbanding di sana, mereka sangat profesional ketika bekerja dan segala karya dihasilkan mengikut flow yang ditetapkan,” katanya yang akan membawakan Awan Nano di pentas AIM (12 November) dan separuh akhir Muzik Muzik 26 (18 November) ini.

Hasilkan lirik sendiri
Beralih ke perkembangan terbarunya, Hafiz yang kini popular dengan lagu Watak, akan muncul dengan single terbarunya, Deklamasiku tidak lama lagi.

Menariknya mengenai lagu itu, menurut Hafiz, buat pertama kalinya dia mencuba bakat dalam bidang penulisan lirik.

“Sebelum ini, peminat sering mengatakan kebanyakan lagu saya berat dan sukar difahami. Namun, lirik lagu Deklamasiku ini saya tulis dengan ringkas saja.

“Ia berkaitan luahan hati saya kepada seseorang. Saya harap peminat akan menyukai percubaan pertama saya ini,” katanya.

Ketika diusik adakah lagu itu ditujukan buat penyanyi wanita yang digosipkannya iaitu Adira, Hafiz hanya menjawab ringkas.

“Semua perkara itu (hubungan dengan Adira) sudah berlalu. Saya pun tidak mahu mengenangnya dan lebih selesa jika bercakap mengenai soal kerjaya,” katanya.



No comments:

Related Posts with Thumbnails