Thursday, January 26, 2012

AJL26 : Awan Nano Hafiz Ancaman Finalis Lain


Kali terakhir sifu M.Nasir muncul mempertandingkan hasil karya beliau di pentas AJL adalah pada tahun 2007, di mana Mawi diberi kepercayaan untuk mendendangkan lagu Angan dan Sedar sebagai finalis AJL ke-22. Pada malam tersebut, lagu Angan dan Sedar dendangan Mawi berjaya menambat hati barisan juri profesional serta juri awam untuk memenangi kategori Persembahan Terbaik. Tahun ini sifu kembali dengan Awan Nano, lirik oleh Budi Hekayat sementara Hafiz diberi kepercayaan untuk mendendangkan lagu ini pada malam AJL 26 nanti.

Awan Nano dilihat mempunyai kekuatan dari segenap penjuru. Hasil buah tangan M.Nasir setelah hampir 4 tahun menyepi dari pentas AJL ini memang tidak dapat dinafikan kehebatannya. Melodinya sangat indah ditambah pula dengan lirik yang puitis dari Budi Hekayat, lagu ini memang satu ancaman buat 11 finalis AJL 26 yang lain.

Kehebatan vokal Hafiz sememangnya telah diketahui umum. Tambahan pula beliau mampu menjiwai bait lirik yang ditulis oleh Budi lantas disampaikan dengan penuh penghayatan. Awan Nano merupakan nukilan sulung daripada Budi Hekayat. Nampaknya, M.Nasir memang hebat dalam mengesan bakat terpendam seseorang lantas memberi kepercayaan penuh kepada Budi untuk menyumbangkan lirik beliau ke dalam lagu ini.

Pertama kali mendengar Awan Nano, hati ini membuak-buak ingin tahu apakah yang dimaksudkan dengan Awan Nano itu sendiri. Apakah cerita yang cuba disampaikan oleh Hafiz di sebalik melodi indah gubahan M.Nasir ini? Setelah menonton klip videonya, barulah sedikit gambaran dan tafsiran dapat dibuat. Secara dasarnya, hargailah sesuatu yang kita ada selama ini sebelum tatkala kita sedar akan kepentingannya, Awan Nano telah pun pergi meninggalkan kita.

Begitulah gambaran hebatnya lagu Awan Nano ini, sehingga paling tidak pun terdetik di benak kita untuk membuka kamus mencari erti Awan Nano itu sendiri.

Source : www.gua.com.my



No comments:

Related Posts with Thumbnails