Friday, June 15, 2012

14 Penyanyi Buat Persembahan di 'Rooftop'

Oleh Feride Hikmet Atak (feride@thestar.com.my)


KUALA LUMPUR : Buat pertama kalinya, stesen televisyen NTV7 mengambil pendekatan baru dengan mengumpulkan seramai 14 penyanyi, mengadakan rakaman persembahan di atas bumbung menerusi program Rooftop.

Menurut penerbitnya, Khairul Anuar, Rooftop yang merupakan sebuah program berbentuk dokumentari itu adalah hasil inspirasi daripada konsert kumpulan The Beatles.

"Sebenarnya dokumentari profil artis dengan menyelitkan beberapa segmen temubual dan 'playback' persembahan sering dilakukan dalam mana-mana program hiburan beberapa tahun dahulu.

"Kami mengambil konsep tersebut dengan mengubah ke corak yang lebih baru di mana segmen persembahan nyanyian dirakamkan di atas bumbung bangunan, bagi menggambarkan kebebasan penyanyi  berkenaan dalam menyampaikan persembahan masing-masing," katanya pada sidang akhbar Rooftop, Lot 10, di sini, Khamis.

Rooftop yang akan disiarkan setiap Khamis pukul 8.30 malam bermula 6 September depan mengetengahkan 14 bakat muda seperti Estranged, Projek Pistol, Aizat, Bunkface, OAG, Liyana Fizi, Diandra Arjunaidi, Najwa Latif, Akim, Nakhwi & Clan, Adira, Awi Rafael, Hafiz dan Azlan and The Typewriter sepanjang 13 episod program itu.

Tambah Khairul, selain persembahan mantap para penyanyi, penonton turut dapat melihat panorama keindahan bangunan-bangunan di Kuala Lumpur.

"Persembahan di atas bumbung bangunan pasti memberi satu dimensi baru buat para penyanyi yang terlibat.

"Sebagai musim pertama, kami hanya memberi fokus pada sebuah lokasi sahaja iaitu rakaman dibuat hanya di bumbung bangunan pusat membeli belah Lot 10.

"Pada musim seterusnya, persembahan penyanyi yang dipilih mungkin akan dirakamkan di bumbung bangunan negeri kelahiran masing-masing. Semestinya latar belakang panoramanya juga berbeza," ujarnya.



No comments:

Related Posts with Thumbnails