Thursday, February 2, 2012

Sukses mencapai emosi



DEMI mempertahankan kemenangan kategori vokal terbaik pada Anugerah Juara Lagu ke-26 (AJL26) ini, juara program realiti Akademi Fantasia musim ketujuh ini, telah membuat persiapan sebulan awal termasuk dua minggu menghadiri latihan kelas vokal.

Mohd. Hafiz Mohd. Suip atau nama pentasnya, Hafiz menceritakan, sememangnya dia tidak menjangkakan kemenangan kali kedua berturut-turut ini di atas pentas AJL26 kerana bagi dirinya, kesemua finalis yang terpilih memberikan persaingan hebat pada malam tersebut.

"Saya tidak jangkakan kemenangan ini tapi memang saya berusaha untuk ke arah itu. Tapi saya memang mahukan perkara tersebut, saya berusaha ke arahnya, dan Alhamdulillah, saya berjaya dapatkan kemenangan yang saya ingin pertahankan itu.

"Sama juga dengan kemenangan saya mendapat juara keseluruhan. Tipu jika saya katakan saya tidak menyimpan hasrat untuk menang. Menang atau kalah tidak menjadi ukuran, apa yang saya lakukan ialah, saya telah berikan yang terbaik malah lebih daripada 100 peratus. Jika kalah pun, saya masih akan berjuang dan tidak mahu menghampakan sesiapa," ujar Hafiz yang mengatakan dia memilih memakai kemeja -T dan track bottom kerana ingin beri kejutan kepada penonton.

Tambahnya lagi, sebelum ini dia pernah memberitahu mengenai elemen kejutan yang ingin dibuatnya kali ini merupakan suatu perkara yang tidak disangka oleh penonton. Memakai pakaian bergaya adalah perkara biasa dan konsep itu sebenarnya merupakan kesinambungan daripada klip video Awan Nano.


ANAK muda ini mempunyai masa depan yang amat cerah susulan kejayaan pada AJL kali ini.
Namun, ujar pemuda yang berusia 22 tahun ini, cabaran buat dirinya ketika menyampaikan lagu Awan Nano ialah untuk mencapai emosi kerana bagi dirinya, jika hanya bersandarkan pada vokal baik, maka ia menjadi perkara yang tidak seimbang dan mungkin tidak dapat memberi impak kepada penonton mahupun pendengar.

Selain itu juga, bagi Hafiz, selain paduan vokal yang baik dan emosi dalaman, lirik juga harus memainkan peranan penting dalam sesebuah lagu: "Saya mendapat penulis lirik dan komposer yang hebat iaitu sifu Datuk M. Nasir sendiri. Mana mungkin saya sia-siakan begitu sahaja.

"Apa yang saya boleh buat ialah berusaha menjadi yang terbaik kerana minat dan jiwa saya ke arah muzik. Apa sahaja yang saya dapat, akan saya usahakan bersungguh-sungguh dan terbaik kepada diri sendiri juga.

Mungkin menjadi kelebihan kepada Hafiz kerana mempunyai kekuatan lirik oleh Budi Hidayat dan lagunya pula digubah oleh komposer terkenal, Datuk M. Nasir.

Ditebak persoalan adakah Hafiz berasa selesa kerana mendapat gabungan komposer dan penulis lirik hebat ketika berentap di pentas AJL26, Hafiz ada jawapan tersendiri.
GABUNGAN mantap (dari kiri), M. Nasir, Budi dan Hafiz untuk lagu Awan Nano yang berjaya menguasai AJL 26.

Jelas Hafiz, sememangnya dia beruntung mendapat khidmat begitu terutamanya sifu M. Nasir yang sememangnya terkenal dengan kehebatannya di arena muzik tempatan.

Bagaimanapun bagi Hafiz, dia tidak mahu terlalu yakin dan selesa oleh sebab perkara tersebut. Walau apapun, penyanyi harus memberi yang terbaik semasa mempersembahkan lagu tersebut.

"Saya tidak kata diri saya bagus, namun saya berusaha ke arah bagus itu. Bagi saya ia merupakan cabaran yang besar dengan membawakan lagu yang dibuat oleh sifu M. Nasir.

Saya juga tidak mahu menghampakan penyokong dan peminat yang selama ini menyokong saya. Jadi saya teruskan mengerah tenaga saya. Tidak kira walaupun apapun terjadi kepada saya, saya tetap akan hadir dan berikan sebaik mana yang mungkin," akhiri Hafiz yang telah memenangi sebuah trofi dan wang tunai sebanyak RM35,000.
Source : kosmo

No comments:

Related Posts with Thumbnails